Świat nieustannie się zmienia. 20 lat temu w internecie panowała reklama display i zaraz potem zaczęliśmy zauważać problem zwany „banner blindness”, czyli ślepotą bannerową. Ludzie po prostu ignorowali reklamę display. Z czasem rządzić zaczął marketing przychodzący, a więc wychodzenie na przód ludzkim problemom. A wraz z nim content, czyli treść.

Content marketing to podejście do marketingu, w którym kluczową rolę odgrywa treść – jej tworzenie i dystrybucja, a także – co za tym idzie – przyciąganie określonej grupy ludzi (targetu) i budowanie relacji.

Innymi słowy – sprzedajesz gwoździe. Nie pokazujesz gwoździa. Nie mówisz, jaki ten gwóźdź jest super, bo został wykonany z takiej i takiej stali, zahartowany do takiej i takiej twardości… Pewnie nikomu to nic nie powie. Chcąc sprzedać dużo gwoździ, musisz dotrzeć do odpowiednio szerokiej grupy, wyjść poza wąską niszę. I możesz tego dokonać dzięki treści. Odwołując się do spraw jak najbardziej uniwersalnych np. tekst poradnikowy o wieszaniu przedmiotów (półek, obrazków etc.).

Content marketing
Photo by Thought Catalog on Unsplash

Gdzie wykorzystywany jest content marketing?

Wszędzie. Używają go wielkie korporacje i małe firmy. Używają go firmy z praktycznie każdej branży. Content marketing jest narzędziem uniwersalnym. Pracuje na siebie. Przynosi coraz więcej korzyści wraz z upływem czasu. Nie tylko pozwala ściągać ludzi „tu i teraz” w ramach jednej kampanii. Odpowiednio zoptymalizowany content działa w czasie, budując pozycję w wyszukiwarce. Można go także wielokrotnie „przepakowywać”, robiąc z artykułu infografikę i podcast, z infografiki mema, z wielu infografik raport etc. Ogranicza nas wyobraźnia.

Content marketing jest interdyscyplinarny

Content marketing to podejście czy też strategia. Wykorzystuje on rozliczne narzędzia, takie jak copywriting (tworzenie jakościowych treści), SEO (zarówno optymalizacja treści, jak i pozyskiwanie linków dzięki treści), social media (dystrybucja treści + zwiększanie audytorium), e-mail marketing (zdobywanie leadów) a także PR (content może być pretekstem PR-owym).

Contentem może być zarówno treść pisana, jak i video, grafiki, infografiki, podcasty, newslettery etc.

Czy content podzieli los reklamy display?

Display był tak dobry, a mimo to tak szybko jego potencjał się wyczerpał. Czy z content marketingiem nie będzie tak samo?

Nie. Dlatego, że content marketing to nie jest jedno konkretne narzędzie. To raczej kompleksowe podejście do marketingu czy wręcz strategia. Bazuje on na różnych narzędziach, jednak wspólnym mianownikiem jest to, żeby przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta, najczęściej poprzez udzielenie odpowiedzi na nurtujące go pytanie/rozwiązanie jego problemu.

Zatem content marketing będzie miał sens tak długo, jak długo ludzie będą mieli pytania/problemy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *