Dobry copywriter napisze tekst na każdy temat. I jeśli uważasz inaczej, to najwyraźniej nie jesteś dobrym copywriterem, albo nigdy takiego nie spotkałeś.

Ile prawdy jest w powyższym stwierdzeniu? Moje wieloletnie doświadczenie podpowiada mi, że w relacji copywriter/agencja-klient, zawsze muszą znaleźć się przepychanki pt. „powinniście to robić inaczej”, „my to zrobimy lepiej”. Wykazanie wyższości to istotny element procesu sprzedaży tego rodzaju usług. Zasugerowanie czegoś w rodzaju: „to wy jesteście ekspertami w waszej branży, nikt tego nie napisze lepiej niż wy” to strzał w kolano. Stąd też często budowany jest taki etos copywritera kompletnego – człowieka, który jak przysiądzie, to jest w stanie napisać wszystko.

Copywriter copywriterowi nierówny

Historia reklamy i copywritingu obfituje w znamienite momenty, jak np. pierwsze hasła reklamowe Coca-Coli czy wzniesienie reklamy do rangi sztuki przez agencję Ogilvy. Jako copywriter pracował pisarz Kurt Vonnegut. Przez dekady copywriterem mógł zostać ktoś wyjątkowo kreatywny, utalentowany i myślący nietuzinkowo.

Kurt Vonnegut
Kurt Vonnegut, 1972, Źródło: wikipedia.org, Domena Publiczna

W copywritingu oczywiście liczą się także liczne sprawności: umiejętność wykonania pogłębionego researchu, dostrzeżenia tego, co istotne i wyekstrahowania esensji, a także pewna adaptacyjność i elastyczność. Dobry copywriter rzeczywiście nie powinien mieć problemu z przeskakiwaniem na nowe tematy – oczywiście po odrobieniu wcześniej pewnej pracy domowej.

W dobie internetu, szczególnie jeszcze kilka lat temu, pojawiło się takie zjawisko jak „teksty pod SEO” czy „precle”. Jednym słowem, do niedawna pewną wartość przedstawiały treści pisane WYŁĄCZNIE na potrzebę robotów wyszukiwarki. Co sprawiło, że do copywritingu dostała się cała masa ludzi przypadkowych, niekoniecznie posiadających wyżej wymienione kompetencje. W związku z tym, coś takiego jak „dobry copywriter” stało się również zjawiskiem rzadszym, ustępując pola „copywriterowi statystycznemu”, czyli takiemu, na jakiego masz największą szansę trafić. Taki copywriter dostarczy content dostatecznie dobry, akceptowalny, nieposiadający większych, rażących błędów.

dobry copywriter napisze tekst na każdy temat
Photo by Wilhelm Gunkel on Unsplash

Czy zatem dobry copywriter napisze tekst na każdy temat?

Nie. Dobry copywriter wykaże ogromną sprawność w wielu kwestiach, w tym także w odnajdowaniu się w nowych tematach. Ale stwierdzenie, że dobry copywriter napisze tekst na każdy temat, jest mocno ryzykowne. Zwłaszcza, że przeważnie temat ten pojawia się w kontekście tematów trudnych: bardzo technicznych, prawnych, finansowych czy zdrowia i medycyny.

W wielu przypadkach ciśnie się na usta, że wręcz tekstem w danym temacie powinien się zajmować nie copywriter, ale ekspert. Tymczasem tekst ekspercki będzie w oczywisty sposób droższy. Obietnica, że dobry copywriter napisze tekst na każdy temat, zapewne trafi na bardzo podatny grunt. Zwłaszcza, gdy alternatywą dla przedsiębiorcy będzie zapłacenie znacznie wyższej kwoty ekspertowi.

W tej sytuacji przydatna jednak mogłaby okazać się redakcja tekstu przez osobę doświadczoną w pracy nad tekstami na potrzeby internetu. Nie tylko pod kątem SEO, ale także pod kątem ogólnej „przyjazności” tekstu dla użytkownika internetu.

1 komentarz do “Czy dobry copywriter napisze tekst na każdy temat?”

  1. Pingback: 30 września – Światowy Dzień Copywritera - bartoszadamiak.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *