Przejdź do treści

Projekt Forma do 40.

Czterdziecha zbliża się dużymi krokami. Nigdy nie byłem typem sportowca. Mój lifestyle do tej pory to: żryć dużo – najlepiej pitce, nie przemęczać się, oglądać dużo telewizji i grać w gry oraz żłopać piwo. Planuję zmienić to do 40. urodzin.

Krótki wstęp

W listopadzie 2019 roku moja waga osiągnęła 100 kg. To był moment przełomowy, w którym postanowiłem coś zmienić. Wówczas jeszcze nie nazywałem tego „projektem forma do 40.” – ta idea zrodziła się nieco później 😉

Etap I: bardzo obiecujące początki

W ciągu całego 2022 roku zszedłem z 96 kg do 84,45, osiągając w październiku minimum na poziomie 84 kg. Stosowałem:

  • Liczenie kalorii (apka YAZIO) – dieta zrównoważona, ograniczenie alkoholu, suplementacja białkiem
  • Jakieś drobne aktywności + w miarę możliwości poruszanie się piechotą
  • Ważenie raz w tygodniu (sobota rano po kawie i toalecie) wagą Xiaomi Mi Body Composition Scale 2 (analizuje skład ciała, tkankę tłuszczową, BMI etc.)
Moja waga w 2020

Etap II: Porażki

Rok 2021 nie należał do najbardziej udanych. Zaniedbałem wiele spraw. Choć przez pierwsze półrocze uczęszczałem na treningi z trenerem (głównie pod kątem nauki ćwiczeń z kettlebell i innymi narzędziami), to jednak ostatecznie bilans wyszedł niezbyt dobrze – można powiedzieć, że zniwelowałem wszystko, co osiągnąłem rok wcześniej. O przyczynach takiego stanu rzeczy innym razem.

Moja waga w 2021

Etap III: ostatni rok

Etap III, trwający obecnie, zapoczątkowany został wraz z początkiem roku 2022 oraz moimi 39. urodzinami (mam je w styczniu). Tak więc pozostał mi ostatni rok na zrealizowanie swojego celu. A cel ten zakłada:

  • Osiągnięcie docelowej wagi – za satysfakcjonujący poziom przyjąłem 80 kg, choć często też deklaruję 76 kg
  • Zejście z BMI do 21,7 (początek 2022 to 31,4)
  • Zejście z tkanką tłuszczową do 20% (początek 2022 to 32,3%)
  • Trwała zmiana nawyków żywieniowych
  • Trwała zmiana poziomu aktywności
  • Lepsza sylwetka i samopoczucie
  • Lepszy sen i szybsza regeneracja
  • Przebiegnięcie dystansu 2 km

Część tych celów jest bardzo policzalna i weryfikowalna. Część jest dość uznaniowa np. trwała zmiana poziomu aktywności czy nawyków żywieniowych. Chociaż za trwałą zmianę poziomu aktywności można uznać robienie 10 000 kroków dziennie, a za trwałą zmianę nawyków żywieniowych można uznać rewolucję, jaka dokonała się w moim żywieniu na przestrzeni tych trzech lat.

Forma do 40

Sytuacja bieżąca

Moja aktualna waga

Działania

Wpisy tematyczne: