Przejdź do treści
Strona główna » 3 sposoby, jak zrobić podcast ŁATWO

3 sposoby, jak zrobić podcast ŁATWO

Podcast to multimedialna forma prezentowania treści, która posiada wiele zalet. Jest łatwiej przyswajalna niż tekst i dużo tańsza niż video. Ale przede wszystkim: jest to forma contentu, który można konsumować w sytuacjach, w których i video i tekst odpada np. w czasie biegania.

Wejście w podcasty to świetny sposób na urozmaicenie i uatrakcyjnienie swojego content marketingu stosunkowo niskim nakładem środków i sił. Wielu marketerów, dyrektorów i prezesów może żyć w przekonaniu, że wszystko, co wychodzi z firmy musi być na najwyższym poziomie. Jeżeli taka jest wizja marketingu, niech tak będzie. Można zapłacić za studio i nagrać podcast profesjonalnie. Można też zlecić stworzenie podcastu firmie zewnętrznej.

Pamiętajmy jednak o tym, że wiarygodność i zaufanie są w cenie. A podcast nagrywany własnymi siłami, nawet jeśli nieco kuleje na jakości technicznej, może spełniać szereg funkcji: budować wiarygodność, bliską relację z klientem i wizerunek eksperta. Najistotniejszym elementem, któremu powinniśmy poświęcić najwięcej uwagi, jest koncepcja, pomysł, idea – to, jaki będzie ten podcast i jaką rolę będzie spełniał. Zacząć można niskim nakładem, chociażby dla testu, poszukiwania wewnątrz firmy osoby z predyspozycjami do takich działań.

1. Smartfon i aplikacja Anchor.fm

Współczesne smartfony, zwłaszcza te z wyższej półki, posiadają całkiem dobre mikrofony, które są w stanie zapewnić zadowalającą jakość dźwięku. Aplikacja Anchor.fm umożliwia nagrywanie i publikację podcastu w serwisie Anchor.fm. A ponieważ właścicielem Anchor.fm jest Spotify, który ostro walczy o rynek podcastów, dystrybucja pomiędzy tymi serwisami odbywa się automatycznie. Rozwiązanie to załatwia kilka problemów naraz (np. problem dystrybucji), choć nie jest pozbawione wad. W taki sposób możemy nagrać podcast z jednym prowadzącym. Nagranie dwóch osób może być już trudniejsze.

2. Mikrofon USB i laptop

Wiele podcastów powstaje właśnie tak: do laptopa lub komputera stacjonarnego podłączony jest mikrofon USB, który daje lepszą jakość sygnału niż mikrofon wpinany do wejścia audio.

ZOBACZ TAKŻE:  Wtyczki do Wordpressa, bez których nie da się żyć ;)

W związku z dynamicznym rozwojem branży gamersko-youtuberskiej, na rynku pojawiło się wiele rozwiązań przystępnych cenowo, jak chociażby mikrofony Blue Yeti. Przeznaczając na ten cel nieco większy budżet, można rozważyć zakup mikrofonu dynamicznego Rode Podcaster. W przeciwieństwie do mikrofonu pojemnościowego, który zbiera dźwięk z otoczenia, mikrofon dynamiczny pozwoli uzyskać całkiem dobry efekt, nawet w pomieszczeniach, które nie zostały zaadaptowane.

Do zapisu i obróbki dźwięku w zupełności wystarczy darmowy program Audacity, w którym wykonamy większość niezbędnych zadań edycyjnych. Dystrybucję, podobnie jak w pierwszym wariancie, najłatwiej zorganizować z pomocą Anchor.fm.

W przypadku podcastów z dwoma osobami, jeden mikrofon nie będzie już wystarczającym rozwiązaniem. Należy kupić dwa mikrofony USB (upewnijmy się, że komputer ma dwa wejścia, i że karta dźwiękowa obsługuje możliwość nagrywania z wielu źródeł) lub dwa mikrofony z wejściem XLR oraz mikser dźwięku, który dopiero podpięty będzie do komputera.

3. Rejestrator cyfrowy

Wygodnym i prostym rozwiązaniem jest także nagrywanie z użyciem rejestratorów cyfrowych. Są to urządzenia, które najprościej jest porównać do dyktafonu. Różnica polega na tym, że współczesne rejestratory wyposażone są najczęściej w stosunkowo dobrej klasy mikrofony. Najczęściej są to jednak mikrofony pojemnościowe, co wymusza skorzystanie z wygłuszonego pomieszczenia (wygłuszenia go w miarę możliwości).

Tanie rejestratory jak prosty i niezawodny Zoom H1 czy Tascam DR-05X dają zadowalającą jakość. Jednak w oparciu o rejestrator można zbudować także bardziej profesjonalny setup. Zoom H5 poza własnym mikrofonem posiada dwa wejścia XLR na zewnętrzne mikrofony dynamiczne. Istnieją także znacznie bardziej zaawansowane modele, umożliwiające podłączenie wielu zewnętrznych mikrofonów (np. Zoom H8).

Korzystanie z rejestratorów cyfrowych pozwala na nagrywanie podcastu w sposób bardziej mobilny np. na targach czy eventach. Przeważnie rejestrator cyfrowy jest też bezpieczniejszy niż komputer, który może w trakcie nagrywania odstawić nam jakiś numer. Warto jednak pamiętać o bateriach.

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *